Gezond eten en bewegen

Gezonde voeding en een actieve levensstijl en voldoende slaap zijn voor iedereen en op elke leeftijd van belang. Daarnaast is er een duidelijke relatie tussen iemands vruchtbaarheid en zijn of haar voedings- en beweeggewoonten. Voor zowel eten als bewegen geldt: doe het gezond en overdrijf niet.

Gezond eten is vooral een kwestie van evenwicht en variatie: van alles genoeg en van niets teveel. De actieve voedingsdriehoek helpt je hierbij. Hou je zoveel mogelijk aan de aanbevelingen en varieer binnen de verschillende groepen. Zo krijg je alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt: eiwitten, vitaminen, mineralen...

Bijkomende vitaminesupplementen zijn in principe niet nodig voor wie gezond en gevarieerd eet. Standaard wordt aangeraden om extra foliumzuur in te nemen van zodra je probeert zwanger te worden. Dit zou onder andere de kans op spina bifida (open ruggetje) verkleinen. Hiervoor zijn echter geen duidelijke medische bewijzen.

Bepaalde middelen zoals de pil, geneesmiddelen tegen epilepsie, slaapmiddelen, antibiotica en alcohol interfereren met de stofwisseling en kunnen dus zorgen voor tekorten. Vraag hierover meer advies aan je huisarts, gynaecoloog of vroedvrouw.

Beweeg ook regelmatig. Het houdt je conditie en je gewicht op peil en vermindert stress. Vermijd wel om heel intensief te sporten want dat kan de hormoonhuishouding verstoren. Bij mannen kan extreem sporten ook de zaadproductie afremmen.

Lees meer over de invloed van alcohol en cafeïne op je vruchtbaarheid.

Meer info

Heb je nood aan begeleiding ? www.gezondheidsbegeleiders.be

Afbeelding van de actieve voedingsdriehoek: ©VIGeZ

"Mijn kinderen gaan zeker sporten. Gezond én goed voor hun ontwikkeling."

Blijf op de Hoogte

Vind je deze website interessant en wil je graag op de hoogte gehouden worden van een mogelijk vervolg, laat dan hier je emailadres achter:

 
 
logo